Loading Posts...

THE SATOSHI REVOLUTION – Crypto este o revoluție a speranței – motiv pentru care are succes (CAP. 10.3)

THE_SATOSHI_REVOLUTION – CAPITOLUL_10.3

– Articol de colecție –

Astăzi, Gazeta Bitcoin vă prezintă partea a treia din capitolul 10 al operei “The Satoshi Revolution”, cea mai recentă carte a scriitoarei Wendy McElroy. Lectură plăcută tuturor!

Fragmentul al XLVII-lea: Crypto este o revoluție a speranței – motiv pentru care are succes

Citeşte fragmentele anterioare aici.

The Satoshi Revolution: O revoluţie a aşteptărilor în creştere
Secţiunea a IV-a: Stat vs societate
Capitolul 10: Cheia succesului revoluției crypto este trecută cu vederea
de Wendy McElroy

Abolirea pieței nu înseamnă doar că consumatorii – adică toți membrii societății – sunt jefuiți în principiu de toate alegerile asupra consumului și de toată influența asupra producției; înseamnă de asemenea că informația și comunicarea sunt monopolizate de Stat, deoarece ele au de asemenea nevoie de o bază materială vastă pentru a opera. Atunci, abolirea pieței înseamnă că atât activele materiale cât și cele intelectuale vor fi raționalizate total. Pentru a nu spune nimic despre ineficiența producției demonstrate convingător în istoria comunismului, această economie necesită o poliție omnipotentă a statului. Pe scurt: abolirea pieței înseamnă o societate de tip gulag.

– Leszek Kołakowski, The Self-Poisoning of the Open Society (n.r. Auto-otrăvirea societății deschise)

 

Așa arată distrugerea speranței: “abolirea pieței” în comerț, artă, educație, conștiință și în toate celelalte expresii sociale. O abundență a speranței arată ca o piață într-un weekend aglomerat, unde zumzăie activitatea, culorile, ideile și oamenii care dezbat ce este corect, ce este nou și ce este cel mai bine.

Opusul: impunerea uniformității care reprimă orice și pe oricine care diferă sau care strălucește. Kolakowski a conchis că “abolirea pieței înseamnă o societate de tip gulag”. O astfel de societate de tip gulag poate avea TV-uri cu ecrane mari, evenimente sportive și fast food. Acestea sunt de ornament. Nucleul care o definește este regula de și pentru elite, în timp ce majoritatea oamenilor trăiesc în conformitate, teamă sau într-o zonă cenușie indusă de apatie. Clădirile monotone, arta aprobată, sloganurile oficiale, evenimentele din show-ul politic, redistribuirea averilor, știrile false, răspunsurile obligatorii cu pedepse pentru cele “greșite”, hârțogăraia birocratică, patriotismul umflat… Un monopol al statului este moartea spirituală a individualismului și a oricăruia care speră să avanseze prin merit, caracter, muncă grea, originalitate… sau chiar prin noroc.

Totul e cenușiu. Și apoi, o scânteie neașteptată! Ar putea fi un artist, o voce singuratică, sloganuri scrise noaptea pe ziduri, pamflete care circulă privat sau un fragment al unui cod ezoteric. Dacă noul actor este o idee sau o invenție al cărei timp a venit, atunci impactul său este revoluționar. (Aici, o invenție poate fi privită drept o idee executată). Cu imprimantele 3D, fiecare individ este capabil să manufactureze orice are nevoie, de la dictate ale statului, cum ar fi restricțiile asupra comerțului și taxele pe vânzări, până la prețurile artificiale percepute de monopoluri. Cu criptovaluta, fiecare individ este propriul său bancher, eliberat de jaful statului, cum ar fi monopolul asupra banilor fiat și dominarea băncilor centrale. Controlul este îndepărtat de autoritate și aruncat înapoi individului.

Asta trebuie accentuat: nimic nu este mai puternic decât o idee al cărei timp a venit. Când ideea are un impact politic adânc și vast, este de neoprit. Tiparnița a spulberat cenzura; imprimantele 3D fac irelevant controlul asupra armelor; crypto rupe dominația banilor fiat și a sistemului bancar global. Crypto face asta printr-o sclipire măreață numită Blockchain și printr-un act de sfidare numit valută digitală. Însă crypto nu ar putea fi un fenomen social fără milioane de oameni care să voiască să încerce ceva nou, în pofida riscurilor; el a reușit deoarece oamenii speră.

Exemplele istorice despre idei care au devenit revoluții sunt cu duiumul, iar crypto poate învăța de la fiecare dintre ele. Revoluția crypto a dat startul eliminării intermediarilor de încredere în comerțul mondial; ea răsplătește interesul propriu și nu obediența; însă noi trebuie să înțelegem importanța rolului uneia dintre cele mai puternice motivații umane: speranța.

Speranța este acum arena politică de luptă – lupta dintre indivizii care întrezăresc autonomia financiară și autoritățile care cer control prin legi care penalizează comportamentul pașnic. Autoritățile vor drept de proprietate asupra crypto – Blockchain, emiterea de monede, mecanismele și dinamicile de schimb. Asta le-ar permite să dețină și să distrugă metodele de scăpare din închisoarea financiară pe care guvernele și băncile centrale au construit-o pentru individ. Ele ar deține și ar distruge speranța.

Autoritățile sunt conștiente de acestea. Din acest motiv ele încearcă constant să ne convingă că “Rezistența este zadarnică”. În nuvela “1984” a lui George Orwell, O’Brien este un membru din interiorul Partidului care torturează un om obișnuit numit Winston pentru infracțiunea de a pune întrebări și de a avea dubii. O’Brien admonestează, “Partidul nu poate fi răsturnat în niciun fel. Dominația Partidului este pe vecie. Acesta să fie punctul de plecare al raționamentelor tale”. Dar dacă afirmațiile lui O’Brien’s ar fi fost adevărate, nu ar fi fost nevoie de o propagandă uriașă, neobosită, pentru a le susține.

Speranța poate să nu fie aparentă în unele revoluții. Pe afișele purtate de oameni ar putea scrie “Pământ, Pace, Justiție”, însă speranța unifică aceste mesaje. Oamenii spun ce vor și ceea ce ei cred că este posibil.

O răscoală care a plutit asupra speranței

Filosoful polonez Leszek Kołakowski a fost numit “cel mai important gânditor singur din spatele celui mai important eveniment de la sfârșitul secolului XX, implozia și finalul nonviolent al sistemului comunist”. Mișcarea poloneză Solidaritatea (anii 1980) a fost numită cea mai de succes revoluție din istoria modernă, Solidaritatea l-a numit pe Kolakowski “cel care trezește speranțele umane”. Scrierile sale, inclusiv cartea Theses on Hope and Hopelessness (n.r. Teze asupra speranței și disperării), au eviscerat socialismul polonez pentru impunerea unei viziuni igienizate ideologic asupra istoriei și lumii contemporane, care i-a împiedicat pe oameni să trăiască în onestitate și adevăr. Munca filosofilor, spunea el, a fost de a construi “spiritul adevărului” și de a “întreba neîncetat”. Kolakowski a crezut că “Există o libertate de care depind toate celelalte libertăți și aceasta este libertatea de exprimare, libertatea de a vorbi, de a tipări”. Speranța se sprijină pe stăruința de a întreba și pe conservarea exprimării personale. Scrierile sale i-au încurajat pe oameni să respingă viața cenușie.

Sindicatul muncitoresc Solidaritatea a fost înființat în 1980, la puțin timp după și ca răspuns la concedierea unei femei din portul Gdańsk pentru că participa la o activitate “ilegală” a sindicatului. Reacția a evoluat rapid într-o mișcare națională pentru schimbare socială prin intermediul rezistenței civile și a nonviolenței; o tematică puternică a fost opunerea la birocrație. La primul său Congres din 1981, membrii Solidarității erau în număr de 10 milioane, sau o treime din populația aptă de muncă din Polonia. Statul a lovit înapoi cu legea marțială, însă nevoia de negociere cu sindicatul muncitorilor era evidentă. În 1989, alegerile parțial libere erau stabilite. Liderul Solidarității, Lech Wałęsa, a fost ales președinte al Poloniei în 1990. Un film recent (din 2013) despre rolul său în cadrul Solidarității este numit “Wałęsa, Man of Hope” (n.r. Wałęsa, omul speranței).

Ce poate învăța crypto de la Solidaritate? Mișcarea oferă o viziune asupra naturii schimbării radicale – viziuni pe care crypto pare că le manifestă în mod natural. Ele includ:

  • Revoluțiile se nasc dintr-o mână de oameni, puține fiind contraexemplele de insurgență spontană în masă. Crypto a evoluat din munca a relativ puțini criptografi, cypherpunks și anarhiști crypto. El a început să câștige popularitate abia după ce a fost adoptat de Wikileaks.
  • Revoluțiile populare, nu cele ale elitelor, avansează libertatea. Succesul final al Solidarității a constat chiar în acest nume; a fost o mișcare de masă și voluntară. Loviturile militare de stat și alte înșfăcări aristocratice ale puterii sunt opusul revoluției. În același mod, crypto este o mișcare de masă și voluntară care își creionează “membrii” apelând la interesul propriu al acestora. Utilizatorii (membrii) descentralizați conduc libertatea și intimitatea, în timp ce actorii centralizați (vocea autorității) le împiedică.
  • Cu cât revoluția are mai mult succes, cu atât este mai probabil ca statul să o confrunte. Dacă suprimarea eșuează, atunci statul se compromite de obicei în autoconservare, deoarece alternativa este colapsul. Statele din toată lumea sunt la diferite stadii de tratare a crypto; unele guverne se prăbușesc, în mare parte datorită imploziei banilor fiat. Altele încearcă să stăpânească fenomenul; totuși, altele încearcă să se acomodeze cu el în speranța de a mai face niște bani. Toate reacțiile sunt mărturii pentru succesul revoluției crypto.

Poate că două dintre cele mai importante lecții de la revoluțiile anterioare sunt:

  • Ideile și ideologia contează la fel sau chiar mai mult decât problemele sociale specifice. Individualismul și independența au alimentat Revoluția Americană: “Nicio taxare fără reprezentare”. Revoluția Bolșevică a dus în față comunismul: “Pace, Pâine, Pământ” și “Toată puterea sovietelor”. Creatorii intimității crypto au programat intimitatea, libertatea personală și descentralizarea în fabrica societății. Și, desigur, nivelul final al descentralizării se extinde în jos până la individ.
  • Nonviolența este cea mai eficientă strategie pentru schimbarea socială, chiar și împotriva regimulor de tip sovietic. Un raport din 2011 al omului de știință politic american Erica Chenoweth și al colegei sale Maria Stephan a prezentat date colectate din 323 de campanii politice violente și nonviolente începând cu 1900, fiecare implicând cel puțin 1000 de membri activi. Pentru a fi numită “de succes”, campania trebuia să obțină scopul declarat în decursul unui an de la atingerea punctului culminant. Raportul rezultat, Why Civil Resistance Works: The Strategic Logic of Nonviolent Conflict (n.r. De ce rezistența civilă funcționează: Logica strategică a conflictului nonviolent), a găsit că 53% a fost rata de succes a campaniilor nonviolente și 20% rata de eșec. Capmaniile violente au stat aproape invers. Acestea au avut rată de succes de 23% și 60% au eșuat complet. Nonviolența a rezultat în succes parțial în peste 20% din timp; violența a reușit parțial în 10% din timp.

Superioritatea manifestată de nonviolență înseamnă vești bune pentru crypto, care intrinsec este pașnic. Dacă așa stau lucrurile, raportul lui Chenoweth este un motiv în plus pentru speranță, nu doar pentru indivizi, ci și pentru societate.

Speranța și o încredere în posibilitatea de schimbare sunt conectate în mod inextricabil. Când este înrădăcinată în realitate, speranța conduce la credința rezonabilă că libertatea este posibilă. În acel punct, speranța explodează. Ea organizează milioane de protestatari dintr-o țară comunistă (Polonia); ea rupe strânsoarea autorității coloniale prin mânuirea unei arme de persuasiune morală (India); ea integrează rasial o societate bigotă prin oglindirea injustiției din cadrul nesupunerii civile (America anilor 1960). Crypto și alte tehnologii de împuternicire pot întoarce oamenii către piața slăvită de Kołakowski, unde viața este în culori – nu alb și negru, nu cenușiu.

Concluzii

Există o paralelă interesantă la revoluția crypto. Istoricii au numit-o “revoluția așteptărilor în creștere”. În instabilitatea politică ce a urmat primului Război Mondial, așteptările în creștere – speranțele rezonabile – ale oamenilor din națiunile marginalizate au fost responsabile de o serie de revoluții și schimbări sociale dramatice. Astăzi, sinergia dintre crypto și mișcările separatiste este bine documentată. La fel ca și în cazul descentralizării, nivelul final al succesului se extinde în jos până la individ.

– va urma –

Gazeta Bitcoin vă prezintă traducerea cărții scrise de Wendy McElroy exact în forma în care autoarea a publicat materialele pe site-ul News.Bitcoin.com.

Cum ţi s-au părut primele patruzeci  și șapte de fragmente ale cărții? Gazeta Bitcoin te invită să ne scrii un comentariu pe iBitcoin.ro!

Sursa – News.Bitcoin.com

0
HeartHeart
0
HahaHaha
0
WowWow
0
SadSad
0
AngryAngry
Voted Thanks!

Gazeta Bitcoin

Redacția de știri.

Leave a Reply

Loading Posts...