Loading Posts...

Furia şi confuzia i-au cuprins pe traderii unui exchange cotat la 54 mld. USD datorită unui “flash crash”

Zilele trecute, la exchange-ul Bitfinex a avut loc o prăbuşire subită a criptovalutelor NEO, OMG şi ETP. Scăderea de preţ i-a afectat grav pe mulţi clienţi, unii înregistrând pierderi de mii de dolari.

Utilizatorii reclamă că ordinele de plată nu au fost efectuate şi că platforma a prezentat defecţiuni tehnice. Mulţi solicită compensarea fondurilor. Reprezentanţii Bitfinex afirmă că nu a fost nicio problemă. Incidentul în sine relevă încă o dată riscurile expunerii la un domeniu nereglementat şi foarte volatil.

Conform Business Insider, NEO, OMG şi ETP au înregistrat în câteva minute un declin de 90% la casa de schimb Bitfinex, dar au revenit rapid la valori normale.

Scăderea abruptă a determinat ca Bitfinex, cel mai mare exchange din lume din punct de vedere al cantităţilor tranzacţionate zilnic, să închidă poziţiile multor traderi care pariaseră prin îndatorare (leverage trading) pe monedele digitale. Acest tip de trading presupune împrumutul de bani pentru o expunere mai mare. Poate conduce atât la câştiguri fabuloase în comparaţie cu sumele depuse, cât şi la pierderi inestimabile.

Clienţii au protestat pe Twitter, Reddit, Medium şi pe Telegram la adresa comporamentului afişat de Bitfinex la adresa lor. Ei afirmă că platforma a prezentat întârzieri şi probleme tehnice la momentul crash-ului, motiv din care mulţi nu au avut cum să reacţioneze. Supărarea este cu atât mai mare, cu cât devalorizarea a avut loc doar la Bitfinex, dând naştere la suspiciuni. O altă plângere constă în faptul că ordinele de prevenire a pierderilor (n.r. comenzi automate de vânzare care trebuiau să aibă loc odată ce monedele atingeau un anumit preţ) au fost efectuate înainte de atingerea cotelor setate de traderi.

tweet_maksim

Bitfinex spune însă că nu a fost niciun fel de problemă cu platforma, iar termenii de utilizare a serviciului includ prevederi pentru a închide poziţiile dacă ratele scad sub 15%. Compania pune “flash crash-ul” pe seama volatilităţii pieţei crypto.

Incidentul demonstrează încă o dată riscurile ridicate asociate criptovalutelor, care au atras un interes uriaş în 2017, market cap-ul pieţei globale fiind de peste 300 mld. USD. Însă oscilaţiile de preţ nu au fost eliminate din peisaj. Momentul a picat cum nu se poate mai prost pentru compania cu sediul în Insulele Virgine Britanice, deoarece în această perioadă comunitatea cercetează atent ce se întâmplă la acest exchange cotat la 54 mld. USD.

“Panică pe mai multe pieţe”

Brett Kruger, unul dintre utilizatorii afectaţi, a declarat pentru Business Insider că este foarte nemulţmit de Bitfinex deoarece site-ul se mişca încet şi nu răspundea la comenzi în momentul crash-ului. El a mai spus că a fost delogat în mod repetat de pe site, semn al unui atac DDos. Bitfinex anunţase cu o săptămână în urmă că a înregistrat un atac DDoS, menit să închidă serviciul.

tweet_bitfinex_ddos_atac

“Cineva care a pariat pe lung pierde foarte mult timp privind la cum se prăbuşeşte piaţa, în timp ce încearcă să îşi limiteze pierderile”, a mai adăugat Kruger. Acesta estimează că a pierdut 10.000$.

“Dacă într-adevăr piaţa scade atât de abrupt, nu ar trebui să existe un timp înainte ca utilizatorul să fie blocat? Mai ales dacă sistemul este instabil, se mişcă încet şi nu răspunde comenzilor. O scădere de 90% într-un interval de 15 minute nu ar trebui să conducă la închiderea poziţiilor unui trader. Dacă declinul de 90% ar fi durat 30 de minute, ar fi de înţeles. Dar aceasta ar fi o altă metodă de prevenire care ar putea fi aplicată”.

grafic_flash_crash

Pe majoritatea pieţeleor reglementate, procedurile de prevenire a pierderilor sunt declanşate odată ce un anumit nivel este depăşit, indiferent de intervalul de timp în care a fost depăşită cota respectivă.  Totuşi, unii traderi spun că ordinele de prevenire a pierderilor au fost încetinite, activându-se abia după ce preţurile au revenit la normal.

Un purtător de cuvânt al Bitfinex a transmis că “La data de 29 noiembrie 2017 am sesizat mişcări similare pe mai multe pieţe. Nu a fost vorba de o scădere bruscă pe o singură piaţă; a fost panică pe mai multe pieţe. Într-o astfel de situaţie suntem obligaţi să lichidăm poziţiile financiare de tip peer-to-peer ale clienţilor. Dacă nu am proceda aşa, mulţi ar pierde sume mai mari decât cele acoperite de provizioanele colaterale”.

Un utilizator a scris pe Telegram că a pierdut 35.000$ din cauza Bitfinex, după ce pierderile au depăşit depozitul pe care îl plasase în marjele comerciale.

“Cuvintele frumoase nu ajută”

Kruger dorește ca Bitfinex să emită un comunicat public asupra faptelor petrecute, să returneze utilizatorilor banii pierduți și solicită “o explicație a măsurilor care vor fi luate pentru a preîntâmpina astfel de situații” în viitor.

Alți patru clienți păgubiți și Kruger au contactat Business Insider după incidentul neplăcut, toți amintind de momentul în care GDAX – exchange-ul operat de Coinbase – a rambursat clienților pagubele apărute după un flash crash înregistrat de Ethereum în iunie.

“Cuvintele frumoase nu ajută”, a spus Markus Weissmann, un client din Munchen al exchange-ului Bitfinex. “Ei ar trebui să restituie fondurile, la fel cum au procedat și alte case de schimb în trecut, când Ethereum a avut parte de un flash crash”.

Weissmann estimează că a pierdut aproape 3000$. Un alt utilizator a dorit să își păstreze anonimitatea, dar a revendicat 50.000$ în urma crash-ului, spunând că toți “au fost devastați”.

Reprezentantul Bitfinex a transmis că “Atunci când o poziție atinge o rată a pierderilor de 15%, platforma o va închide. Totul este specificat clar în termenii de utilizare a serviciului. Altfel s-ar ajunge ca toate provizioanele colaterale să fie utilizate pentru acoperirea pierderilor. În perioadele de volatilitate fluctuațiile pot fi semnificative”.

“Tradingul este un joc la 0”

Un angajat al Bitfinex de la departamentul de suport i-a contactat pe mai mulți utilizatori prin intermediul emailului, folosind un limbaj de lemn.

“Tradingul este un joc la 0. Nu îi putem ajuta pe utilizatorii ale căror poziții au fost închise. Dacă am face acest lucru, în curând ar cere compensații și alții, iar apoi toți ar tranzacționa doar cu marje maxime.

Dacă am alege acest drum, am ajunge să împărțim pierderile cu publicul și cu sponsorii, întrucât cineva va trebui să plătească”.

Brian, un client din Africa de Sud, a spus că “Nimeni nu le cere să împartă pierderile, ci doar să fie funcțională platforma și să închidă pozițiile atunci când trebuie”. Brian a mai adăugat că a pierdut 38.000$.

tweet_ico_guru

Conform emailului trimis de Bitfinex, nivelul de prevenire a pierderilor “nu garantează că utilizatorului i se va închide poziția chiar la acel moment, ci este mai degrabă un indicator de la care se pot închide pozițiile.

În funcție de situația registrului de comenzi, lichidarea ordinelor se poate face mai repede sau mai târziu. Cu cât registrul de comenzi este mai gol, cu atât cresc șansele de a se ivi fluctuații mari”.

Purtătorul de cuvânt al companiei a mai adăugat că “Toate pozițiile au fost închise așa cum ar fi trebuit. Compensarea utilizatorilor păgubiți ar fi echivalentă cu introducerea unor riscuri de etică pe piață, ceea ce nu ar fi corect”.

“Un spațiu volatil”

În afara restituirii fondurilor, clienții vor să știe și ce a cauzat crash-ul. De exemplu, Sam Aiken a scris într-o postare pe Medium că “Dumpurile de genul pot avea loc la exchange-uri mici, în cazul criptovalutelor mărunte, dar nu la cel mai mare exchange, care are tranzacții zilnice de ordinul miliardelor”.

Unele teorii spun că ar fi fost vorba de un atac plănuit al hackerilor și al balenelor (n.r. în termeni de trading, balenele sunt traderii cu conturi impresionante, care au puterea financiară de a influența piața prin ordinele pe care le plasează).

Mai mulți traderi afectați au lansat ipoteze similare, cum ar fi un atac generat de către cineva interesat de profit.

Fiind întrebat dacă suspectează ceva necurat la mijloc, reprezentantul companiei a spus că “mișcările pieței sunt ceva perfect normal. Am sesizat că unii rivali au fost offline ieri, clienții acestora neavând nicio șansă de a își replanifica pozițiile”.

Aluzia se referea la dificultățile tehnice întâmpinate de Coinbase și Gemini în aceeași zi în care a avut loc flash crash-ul de la Bitfinex.

“Vom face tot ce ne stă în putință, 24 / 7 / 365, pentru a ne mulțumi clienții. Este un spațiu volatil și oricând este posibil să apară alte fluctuații abrupte”, a mai adăugat purtătorul de cuvânt.

În emailul trimis către utilizatori se mai menționa că aceștia trebuie să înțeleagă riscurile majore la care se expun “înainte de a lua decizia de a tranzacționa prin îndatorare, sau măcar să se decidă să efectueze tranzacții normale”.

Agenția de Supraveghere Financiară din Marea Britanie a emis recent un comunicat referitor la riscurile tradingului prin îndatorare în domeniul crypto, subliniind că se pot pierde bani foarte ușor.

Valutele digitale “au fost caracterizate de o volatilitate semnificativă anul trecut, aspect care în combinație cu tradingul prin îndatorare conduce la riscul de a suferi pierderi mari, posibil chiar mai mult decât sumele investite”, se menționează în respectivul comunicat.

Kruger a mai adăugat către Business Insider că în opinia lui “fiecare trader de marjă înțelege riscurile la care se expune, dar datorită acestor riscuri este de așteptat ca platformele să aibă măsuri de siguranță și să îi protejeze pe utilizatori, deoarece în fond, fără ei, de unde ar mai veni bani?

Utilizatorul este cel care alege să se expună la aceste riscuri, dar în schimb, se așteaptă la fair play și la un sistem stabil 100% din timp! Și când apar perioade de instabilitate, ar trebui sistate tranzacțiile cu marjă în cazul în care s-ar întâmpla ceva neprevăzut”.

“Ne pare rău că aţi pierdut bani”

Nu se ştie precis câţi oameni au fost afectaţi în total. Însă ca reper, un grup pe Telegram a strâns 75 de membri în mai puţin de două zile. În plus, pe Reddit şi pe Twitter au apărut foarte multe thread-uri referitoare la flash crash.

tweet1_bitfinex

tweet2_bitfinex

tweet3_bitfinex

Ca răspuns, Bitfinex le-a transmis clienţilor prin email: “Înţelegem că vă simţiţi depăşiţi de situaţie. Ne pare rău că aţi pierdut bani. Am fi vrut să vă oferim nişte veşti mai bune”.

“Suferinţa mare”

Criticile utilizatorilor vin într-o perioadă în care şi presa este cu ochii pe Bitfinex. Tether, o altă criptovalută operată de acest exchange, a avut în noiembrie nişte pierderi uriaşe, de ordinul zecilor de milioane de dolari.

La scurt timp după incident, New York Times a publicat un articol intitulat “Avertismente despre un alt exchange major de Bitcoin”.

Articolul spunea că firma din Insulele Virgine Britanice “a fost amendată în S.U.A., exclusă de băncile americane şi a pierdut milioane de dolari din banii clienţilor după două atacuri ale hackerilor, ceea ce i-a determinat pe critici să întrebe dacă deţine banii pe care afirmă că îi are”.

Replica Bitfinex a constat în contractarea agenţiei de PR din New York 5W. Într-un email al agenţiei se transmitea că este de înţeles “suferinţa mare” trăită de Bitfinex, adăugând că “Unii actori îndoielnici au acceptat provocările Bitfinex şi ale criptovalutelor listate, cum ar fi Tether.

Dar ei greşesc pentru că nu recunosc că lumea crypto este ceva fără precedent şi în continuă mişcare, şi nici faptul că Bitfinex se supune tuturor legilor şi procedurilor existente, cum ar fi KYC sau AML, în tentativa de a deveni cel mai transparent exchange crypto din industrie”.

Cum ți s-a părut acest articol? Gazeta Bitcoin te invită să ne scrii un comentariu pe iBitcoin.ro!

1
AngryAngry
0
HeartHeart
0
HahaHaha
0
WowWow
0
SadSad
Voted Thanks!

Gazeta Bitcoin

Redacția de știri.

Leave a Reply

Loading Posts...