Loading Posts...

EXCLUSIV: Interviu cu Wendy McElroy

Wendy_ McElroy_interviu

Astăzi, Gazeta Bitcoin vă prezintă un interviu acordat în exclusivitate de scriitoarea Wendy McElroy. Autoarea cărții “The Satoshi Revolution” vorbește liber despre cine este ea, despre conceptele anarhiei crypto și despre cea mai recentă lucrare a sa. Lectură plăcută!

GB: Ce ne poți spune despre tine? Cine este Wendy McElroy? Și ce face Wendy McElroy în timpul liber?

WM: Sunt o individualistă anarhistă și o individualistă feministă care a intrat direct în mișcarea liberalistă la vârsta de 15 ani după ce am citit romanul We The Living (n.r. Noi suntem cei care trăim) scris de Ayn Rand… și de atunci am găsit totul cu ajutorul ei. Am devenit o anarhistă la începutul vârstei de 20 de ani, când am citit un articol al lui Murray Rothbard, care era intitulat “Do You Hate the State?” (n.r. Urăști Statul?). Apoi am devorat tot ce am mai găsit de la prolificul Murray. Cea mai importantă carte din procesul cimentării anarhismului meu a fost Man, Economy, and State: A Treatise on Economic Principles (n.r. Omul, economia și Statul: Un tratat asupra principiilor economice), și am avut destul noroc să-l întâlnesc pe Murray un an mai târziu, la o conferință în Los Angeles. Murray a devenit un mentor și un bun prieten, fapt ce a însemnat un car de noroc pentru mine. Sincer, omului îi plăcea să flirteze și se bucura de compania femeilor tinere care-l admirau.

Acum, îmi folosesc “timpul liber”, care este ceva rar pentru mine. Când nu scriu non-ficțiune sau când nu mă ocup de cerințele vieții de zi cu zi – și viața de zi cu zi poate fi destul de solicitantă – ma ocup cu scrierea de beletristică, în special povestioare scurte. De exemplu, două din povești sunt incluse într-o antologie recentă despre tematica organizatorică a lui Donald Trump. Una dintre povești se referă la diavolul care-și vinde sufletul lui Trump și trebuie să negocieze cu Donald pentru a și-l recupera. A fost amuzant să o scriu. Celălalt “hobby” pe care-l am este să gătesc mâncare tradițională.

La un nivel mai personal, soțul meu și cu mine locuim în josul unui drum pietruit care duce la o fermă de 160.000 m2, în sud-vestul Ontario, Canada, cu câini și pisici și spațiu unde putem respira. Prefer o viață liniștită. În Canada, casa noastră se numește “fermă hobby”. Asta înseamnă că nu ne ocupăm de agricultură, ci închiriem câmpurile și hambarele unui vecin fermier care le folosește productiv. Brad și cu mine ne urmărim profesiile în timp ce ne bucurăm de beneficiile vieții rurale.

GB: Ce s-a întâmplat cu revista Voluntaryist și cu jobul de la FOX? Ce te-a determinat să alegi “calea Bitcoin”?

WM: Revista Voluntaryist publică în continuare datorită incredibilei perseverențe și a muncii continue a lui Carl Watner. În 1982, Carl, George H. Smith și cu mine am fondat revista Voluntaryist într-un mic apartament din Los Angeles pentru a face auzită vocea mișcării Voluntare; mișcarea a dat înapoi de la intrarea în sec. XX, odată cu decesul lui Auberon Herbert. Într-un fel, noul Voluntarism a fost o reacție. Partidul Liberal a fost organizat și s-a susținut în zona Los Angeles, iar noi am crezut că reformarea liberalismului ca partid politic, cu mesajul “îmi aleg omul”, a fost o greșeală fatală. “Afirmația (n.r. noastră) pentru scop” a explicat că Voluntarii au apărat strategiile non-politice pentru a obține o societate liberă; metodele electorale nu fac decât să întărească legitimitatea guvernului. “Afirmația pentru scop” a concluzionat cu: “Voluntarii caută în loc să delegitimizeze Statul prin intermediul educației, iar noi apărăm retragerea cooperării și consensul tacit de care puterea statului depinde în cele din urmă”.

Am lucrat ca prim editor la revista Voluntaryist, dar Carl a fost un sprijin în fața tuturor obstacolelor, reușind totodată să-și păstreze mesajul pur. Este un om admirabil.

FOX a fost o altă poveste. Am fost cinci ani contribuitor la FOX, dar nu am simțit nicio legătură reală cu organizația. A fost un job. Din fericire mi s-a dat multă libertate, deoarece editorii voiau perspectiva mea asupra feminismului, care era una individualistă și împotriva tradiției colectiviste populare. În cele din urmă, am spus că este necesar să-mi dau demisia, după o dispută asupra conținutului unei coloane dintr-un articol. Fix așa. Nu cred că mass media se încadrează în personalitatea mea sau în credințele mele. Și, orice ar crede FOX News despre sine însuși, rămâne mass media… are doar o pantă politică diferită de celelalte companii de televiziune.

Bitcoin: am fost introdusă în lumea Bitcoin de către Seth King, care conducea acum-defunctul site Daily Anarchist, la care obișnuiam să public. Ca un adevărat fanatic al Bitcoin, Seth a insistat să își plătească autorii cu Bitcoin, cu care eram vag familiară la vremea respectivă. Atunci am găsit politica lui ca fiind foarte enervantă. Dar “termenii de plată” ai lui Seth m-au făcut să investighez portofelele hardware, să țin cont de cursurile de schimb ale exchange-urilor și, în general, să știu mai multe despre criptovalută. Totuși, nu am înțeles posibilitățile revoluționare ale Bitcoin, până când am avut o conversație adâncă cu Michael Goldstein – care este numit de apropiați Bitstein. Michael este o cunoștință din Institutul Satoshi Nakamoto și un intelectual liberal-anarhist agresiv. Este atât de pasionat și de elocvent în ceea ce privește criptovaluta ca libertate politică și personală, încât am fost captivată.

Între timp, Brad a stat și a ascultat aceleași declamări, pe jumătate, și poezii, pe cealaltă jumătate, și a filtrat ideile prin mintea lui de inginer. Primele cuvinte pe care le-a scos pe gură după ce Michael a tăcut au fost “Dar cum rămâne cu scalarea?”. Așa că am absorbit în același timp atât zelul cât și realismul.

GB: Care este filosofia din spatele anarhiei crypto?

WM: Pionierul crypto Timothy C. May a definit anarhia crypto ca “realizarea în cyberspațiu a capitalismului anarhic”, și mulți dintre cypherpunks timpurii și hacktiviști au fost clar capitaliști anarhici. Dar alții au îmbrăcat socialismul sau alte tipuri de anarhism. Pe scurt, a fost o conexiune intimă între capitalismul anarhic și criptovalută, dar nu o conexiune necesară. Dar este posibil să spunem cu certitudine că vasta majoritate de developeri crypto au fost radicaliști politici opuși statului.

Pentru a spune același concept cu alte cuvinte: anarhia crypto este urmărirea libertății politice și personale prin intermediul softului criptografic care permite indivizilor să evite “serviciile” economice oferite de stat, și astfel să facă derizorie acapararea lor de către stat. Ideea este ca individualiștii să controleze utilizarea pașnică a propriilor trupuri și a proprietăților; obstacolul principal sau inamicul pentru asta este identificat în mod clar ca fiind “statul”, chiar dacă  “terțul de încredere” este folosit deseori ca sinonim. De obicei, “terțul de încredere” se referă la sistemul bancar central, care funcționează pentru stat ca o agenție de aplicare a economiei.

Anarhiștii crypto folosesc tehnologia, cum ar fi criptarea și rețelele P2P pentru a nega puterea statului. Este o abordare revoluționară. Ea nu necesită o răscoală fizică împotriva opresiunii pentru că vehiculele opresiunii pur și simplu sunt înlocuite și făcute neputincioase. Ea nu necesită o convertire politică a “maselor” deoarece criptovaluta este atât de utilă și profitabilă încât aceste motive vor cauza o adopție largă. Strategia poate părea ezoterică sau aplicabilă doar asupra Internetului, dar lumea online a devenit înțelegătoare și îmbracă această strategie. Și, cu dorința de a învăța elementele de bază, o persoană poate folosi criptografia pentru a-și păzi toată viața financiară de care depind viitorul său și cel al familiei sale.

GB: Ai apărat WikiLeaks și pe Julian Assange. Care este legătura dintre o individualistă feministă și un cypherpunk? L-ai cunoscut personal? Dacă da, care a fost prima ta impresie despre Julian?

WM: Nu am avut plăcerea de a-l întâlni personal pe Julian Assange și nici nu am corespondat cu el. Dar este bine că am lucruri la care să țintesc în viitor.

Este o conexiune mai mare între anarhismul individualist și un cyperpunk, ca Assange, dar pot vorbi despre o conexiune cu individualismul feminist de asemenea. Ambele mișcări sunt o rebeliune față de controlul social arbitrar, de care beneficiază elitele societății pe cheltuiala oamenilor productivi. Feminismul individualist vrea să elimine orice restricție și orice privilegiu care ar interfera cu dreptul egal al indivizilor de ambele sexe de a-și folosi în mod pașnic trupurile și proprietățile. Cyperpunks, de asemenea, nu pun preț pe sex când este vorba de drepturile individuale. Ei vor ca fiecare să fie autonom în propria-i piele și să nu răspundă în fața nimănui pentru acțiunile pașnice cu propriile trupuri, chiar dacă acele acțiuni implică droguri sau algoritmi.

Ambele mișcări știu că interferențele vin de la guvern. În societatea privată, unii oameni pot fi incorecți, violenți, sau se autoservesc în mod nerezonabil. Dar interacțiunea este față în față, evitabilă și poate fi acționată în instanță. Injustețea guvernului este sistemică, instituționalizată, sprijinită de lege și inevitabilă. Oare? Individualiștii feminiști cred că poate fi confruntată și cucerită de nesupunere civilă, educație, agitație politică și alte strategii tradiționale pentru susținerea drepturilor. Cypherpunks cred că poate fi evitată prin intermediul tehnologiei, care dă control individului asupra dinamicii vieții, inclusiv controlul finanțelor. Ei nu folosesc metodele tradiționale ale reformei politice, care de multe ori implică cererea către stat de a exercita drepturile. Cyperpunks doar le exercită, în timp ce se strâmbă în mod conștient la noțiunea profund greșită a statului cum că ar controla totul. Pe scurt, una din diferențele principale dintre individualismul feminist și cypherpunks este strategia. Cypherpunks câștigă.

GB: Ce ți-a plăcut la Bitcoin și te-a determinat să îmbraci această filosofie? Numește trei lucruri.

WM: Îmi este greu să spun de ce am îmbrăcat filosofia Bitcoin în doar trei lucruri… dar voi încerca.

Primul: Tehnologia de la baza criptovalutei și acordul atât de bun al cypherpunks cu propriul meu anarhism individualist; cred că ideologia este la bază Rothbardiană. Murray ar fi respins criptovaluta, deoarece încalcă Teoria Regresiei emisă de Mises, care spune că niște bani valizi non-fiat trebuie să aibă o valoare care precede utilizarea lor ca bani. De exemplu, aurul este valid ca banii deoarece valoarea sa originală a fost de metal cu multe utilizări dorite. Nu sunt de acord cu Murray aici; nu cred că teoria regresiei este axiomatică, și cred că Bitcoin poate îndeplini solicitările unei teorii a regresiei, cât timp este actualizat cu lumea digitală.

Al doilea: Criptovaluta nu doar că a avut șansa de a-și crește vast libertatea pe parcursul vieții mele, a făcut deja asta. Am luptat mult și din greu în atâtea cauze pentru atât de mulți ani. Și pentru ce final? Societatea pare legată diabolic de statism și militarism, ceea ce mă face să cred uneori că eforturile mele sunt turnate într-o scurgere politică. Acestea sunt momentele mele de descurajare din care îmi revin amintindu-mi că adevărata măsură a libertății nu este ce spune legea sau ce fac instituțiile guvernului. Adevărata măsură a libertății este cât control au oamenii asupra propriilor vieți.

Controlul guvernului este conectat cu controlul individului, desigur, dar cele două sunt separabile. Anarhismul se bazează pe premisa separării puterii statului de puterea individului și de oameni. La nivel de bază, la care ar trebui să aibă loc și lupta pentru libertate, cea mai bună cale pentru indivizi de a obține putere este prin a o lua înapoi de la stat. Fă astfel încât statul să devină irelevant în viața ta. Nu cere bunăstare, susține-te singur. Nu te supune legilor injuste care fac victime din inocenți; nu asculta și devino propriul tău instrument de justiție. Nu-ți da consimțământul către instituțiile prin care statul îți varsă banii în propriul buzunar; controlează-ți propriile finanțe. Criptovalutele sunt modul practic prin care un individ face ca statul să fie irelevant într-o zonă crucială a vieții sale. O persoană care vrea libertate nu are nevoie să se lupte pentru ceva abstract, să adere la o campanie politică sau să scrie o petiție statului. Libertatea este concretă, aici și acum, și personală. Crypto mă face să mă simt din nou tânără.

Al treilea: Ideile au fost și sunt o provocare pentru mine deoarece nu am mai întâlnit așa ceva. Când am înțeles în sfârșit cât de mare era bariera problemei “terților de încredere”, m-am simțit căzută la pământ. În clipa în care am înțeles simplitudinea elegantă cu care oamenii puteau s-o rezolve, m-am simțit electrizată. Vin din umanitate, care este o canalizare a intelectului acum, dar învăț să programez. Scopul meu nu este de a mă muta în acest domeniu. Și nu voi programa niciodată, nici pe departe, la același nivel cu cei cu care m-am cunoscut din copilărie. Scopul meu este să înțeleg complet implicațiile politice și sociale ale cypto, și cred că asta înseamnă o familiarizare mai mult decât elementară cu tehnologia.

Bitcoin este cu adevărat ceva care ține de estetică și de idealism.

GB: Când crezi că va ajunge cartea pe rafturile magazinelor și cât va costa? În ce zone ale lumii va fi publicată?

WM: Revoluția lui Satoshi ar trebui să fie disponibilă în format ebook și tipărită la începutul anului 2019. Ea va fi publicată de Bitcoin.com. Ultima dată când am verificat, Bitcoin.com intenționa să ofere cartea gratis, dar mă aștept ca oamenii să plătească taxele de transport pentru varianta tipărită. Până atunci, cartea este disponibilă online gratuit la adresa https://news.bitcoin.com/the-satoshi-revolution-by-wendy-mcelroy. Vă mulțumesc că ați întrebat. (N.r. varianta în limba română este disponibilă aici).

Nu rata mâine partea a doua a interviului!

Cum ţi s-a părut interviul cu Wendy McElroy? Gazeta Bitcoin te invită să ne scrii un comentariu pe iBitcoin.ro!

3
HeartHeart
0
HahaHaha
0
WowWow
0
SadSad
0
AngryAngry
Voted Thanks!

Gazeta Bitcoin

Redacția de știri.

Leave a Reply

Loading Posts...